Pati Bumi Mina Tani

KATA BIJAK DAN MUTIARA KEHIDUPAN

Setiap orang pasti mempunyai sesuatu yang dicita-citakan dan biasanya mereka mempunyai suatu slogan atau semboyan dalam hidupnya. Dibawah ini hanya sebagian kecil dari semboyan atau bisa disebut sebagai kata mutiara ataupun kata bijak yang kami ambil dari berbagai sumber.

Jika anda tidak suka ataupun tidak menyetujui beberapa kalimat, adalah hak anda sepenuhnya. OK? Nah sekarang anda bisa menyeleksi dan mengcopy kalimat yang paling berkenan dihati anda.

  1. Seandainya kita tidak mampu untuk  kesenangan kepada orang lain, berusahalah supaya kita tidak menyusahkan kepada orang lain.
  2. Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan. Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita.
  3. Memaafkan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi maaf sahajalah kita akan dapat mengobati hati yang telah terluka.
  4. Seseorang manusia harus cukup rendah hati untuk mengakui kesalahannya ,cukup bijak untuk mengambil manfaat daripada kegagalannya dan cukup berani untuk membetulkan salahnya
  5. Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api.
  6. Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan, pergilah ke tempat-tempat kamu ingin pergi. Jadilah seperti yang kamu inginkan, karena kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan.
  7. Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati.
  8. Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan
  9. Janganlah berputus asa. Tetapi kalau anda sampai berada dalam keadaan putus asa, berjuanglah terus meskipun dalam keadaan putus asa.
  10. Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya..andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.
  11. Dalam masyarakat manusia ada binatang jalang tetapi dalam masyarakat binatang tidak ada satu pun manusia jalang -Aristotle
  12. Sahabat sejati adalah mereka yang sanggup berada disisimu ketika kamu memerlukan sokongan walaupun saat itu mereka sepatutnya berada di tempat lain yang lebih menyeronokkan.
  13. Hati yang terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.
  14. Setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya.
  15. Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum.
  16. Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang-orang di sekelilingmu menangis.
  17. Tanda-tanda orang yang budiman ialah dia akan berasa gembira jika dapat berbuat kebaikan kepada orang lain, dan dia akan berasa malu jika menerima kebaikan daripada orang lain.
  18. Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat -Khalifah Abdul Malik Marwan
  19. Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang -Hamka
  20. Sebaik-baik manusia ialah yang diharapkan kebaikannya dan terlindung dari kejahatannya.
  21. Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain
  22. Fikirkan tentang dirimu. Jika satu bangsa telah mula berfikir, tidak ada satu kekuatan pun yang boleh menghentikannya -Voltaire
  23. Semoga kamu mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kamu bahagia, cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan.
  24. Kita lahir dengan dua mata di depan wajah kita, karena kita tidak boleh selalu melihat ke belakang. Tapi pandanglah semua itu ke depan, pandanglah masa depan kita.
  25. Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah.
  26. Kita lahir dengan otak di dalam tengkorak kepala kita. Sehingga tidak peduli semiskin mana pun kita, kita tetap kaya. Karena tidak akan ada seorang pun yang dapat mencuri otak kita, fikiran kita dan idea kita. Dan apa yang anda fikirkan dalam otak anda jauh lebih berharga daripada emas dan perhiasan.
  27. Kita lahir dengan 2 mata dan 2 telinga, tapi kita hanya diberi 1 buah mulut. Karena mulut adalah senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda, dan banyak hal lainnya yang tidak menyenangkan. Sehingga ingatlah bicara sesedikit mungkin tapi lihat dan dengarlah sebanyak-banyaknya.
  28. Kita lahir hanya dengan 1 hati jauh di dalam diri kita. Mengingatkan kita pada penghargaan dan pemberian cinta diharapkan berasal dari hati kita yang paling dalam.
  29. Belajar untuk mencintai dan menikmati betapa kita dicintai tapi jangan pernah mengharapkan orang lain untuk mencintai kita seperti kita mencintai dia.
  30. Berilah cinta tanpa meminta balasan dan kita akan menemui cinta yang jauh lebih indah.
  31. Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya.
  32. Amat mudah untuk memadamkan api yang sedang marak, tetapi sukar untuk meredakan api kemarahan dalam diri.
  33. Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa.Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan
  34. Sahabat terbaik adalah dia yang dapat duduk berayun-ayun di beranda bersamamu, tanpa mengucapkan sepatah katapun , dan kemudian kamu meninggalkannya dengan perasaan telah bercakap-cakap lama dengannya.
  35. Emas dalam diri kamu adalah fikiran kamu. Kamu dapat menggalinya sedalam-dalamnya dan sepuas-puas yang kamu inginkan -Abdullah Mansur M.H
  36. Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati.
  37. Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup. Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajak dengan keberanian
  38. Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.
  39. Kalau kita dapat membuka dan menutup telinga dengan mudah sebagaimana membuka dan menutup mata, pasti kita akan terhindar dari mendengarkan banyak kebatilan.
  40. Jika keadilan ditegakkan, keberanian tidak diperlukan lagi.
  41. Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini karena setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai
  42. Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan
  43. Barangsiapa memusuhi orang yang di bawahnya, hilang kewibawaannya.
  44. Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji
  45. Seorang boleh menipu seseorang sekali-sekala tetapi orang yang sama tidak boleh menipu semua orang pada masa yang sama
  46. Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.
  47. Kamu dapat mengenal lebih banyak tentang diri seseorang itu dari adab dan pertanyaannya, bukan dari jawaban-jawabannya -Voltaire
  48. Setiap orang dapat mencapai kejayaan dalam hal apa saja, asalkan ia sangat menyukai pekerjaan yang dilakukan.
  49. Hari ini bila ia datang, jangan biarkan ia berlalu pergi. Esok kalau ia masih bertandang, jangan harap ia akan datang kembali
  50. Lebih baik tidur dengan perut yang lapar daripada bangun tidur dengan banyak hutang -Anonim
  51. Orang cerdik yang mengenal dunia, terungkap baginya musuh yang berbaju kawan.
  52. Pengumpul harta belum tentu memanfaatkannya, dan yang memanfaatkan harta belum tentu yang mengumpulkannya.
  53. Sesuatu yang baik, belum tentu benar. Sesuatu yang benar, belum tentu baik. Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga. Sesuatu yang berharga/berguna, belum tentu bagus.
  54. Jangan abaikan permintaan orang, kalau tidak mahu permintaan kamu diabaikan orang.
  55. Agama menjadi sendi hidup, pengaruh menjadi penjaganya. Kalau tidak bersendi, runtuhlah hidup dan kalau tidak berpenjaga, binasalah hayat. Orang yang terhormat itu kehormatannya sendiri melarangnya berbuat jahat. -Pepatah Arab
  56. Barangsiapa membawa berita tentang orang lain kepadamu, maka dia akan membawa berita tentang dirimu kepada orang lain.
  57. Nikmat itu kadang-kadang tidak disedari, hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa
  58. Emas diuji dengan api, wanita diuji dengan emas dan lelaki diuji dengan wanita.
  59. Orang yang berbohong itu sentiasa ingin melarikan diri sedangkan tiada seorang pun yang mengejarnya namun orang yang benar itu berani seperti singa -Goethe
  60. Mengetahui sesuatu dan memahami segala sesuatu adalah lebih baik daripada mengetahui segala sesuatu, tetapi tidak memahami sesuatu.
  61. Kawan sejati ialah orang yang mencintaimu meskipun telah mengenalmu dengan sebenar-benarnya iaitu baik dan burukmu.
  62. Sabar adalah jalan keluar bagi orang yang tidak bisa menemukan jalan keluar.
  63. Kepala yang tidak mempunyai fikiran sama halnya dengan sesebuah benteng yang tidak dibela -Napoleon Bonaparte
  64. Jika dunia ini persinggahan, mengapa tidak kita banyakkan bekalan untuk meneruskan perjalanan? Karena kita cuma ada satu persinggahan.
  65. Apabila bicara itu perak, diam adalah emas.
  66. Jagalah dirimu baik-baik, usahakanlah kemuliaannya, karena engkau dipandang manusia bukan karena rupa tetapi kesempurnaan budi dan adab -Nabi SAW
  67. Setiap yang kita lakukan biarlah jujur karena kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.
  68. Menghairankan sekali, orang yang mencuci wajahnya berkali-kali dalam sehari, tetapi tidak mencuci hatinya walaupun sekali setahun.
  69. Barangsiapa menyebarluaskan berita-berita kekejian yang didengarnya, maka dia seperti pelakunya.
  70. Keikhlasan mempunyai kilauan dan sinar, meskipun ribuan mata tidak melihatnya.
  71. Jangan tertarik kepada seseorang kerna parasnya, sebab keelokan paras dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya kerna kekayaan dapat musnah. Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum, kerna hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah.
  72. Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya.
  73. Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya.
  74. Musibah dalam harta lebih ringan daripada musibah dalam kehormatan.
  75. Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika bertemu seseorang yang sangat bererti dan mendapati pada akhirnya bahwa tidak demikian adanya dan harus melepaskannya pergi.
  76. Beritahukan kepadaku apa bacaan-bacaanmu, niscaya aku akan beritahu siapa diri kamu ini.
  77. Masa depan yang cerah selalu tergantung pada masa lalu yang dilupakan. Kita tidak dapat meneruskan hidup dengan baik jika tidak dapat melupakan kegagalan dan sakit hati di masa lalu.
  78. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.
  79. Keutamaan akal ialah hikmah kebijaksanaan, dan keutamaan hati ialah keberanian.
  80. Barangsiapa yang hari ini sama dengan kelmarin, maka tertipulah dia, dan barangsiapa hari ini lebih jahat dari kelmarin, maka terkutuklah dia.
  81. Kesempatan yang kecil seringkali merupakan permulaan daripada usaha yang besar.
  82. Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.
  83. Tidak lurus keimanan seseorang kecuali jika hatinya lurus, dan tidak lurus hati seseorang kecuali jika lurus lidahnya
  84. Sesiapa yang tidak berfikir panjang, kesusahan telah bersedia di mukanya -Khong Hu Cu
  85. Orang bijaksana tidak sesekali duduk meratapi kegagalannya, tapi dengan lapang hati mencari jalan bagaimana memulihkan kembali kerugian yang dideritainya.
  86. Yang telah berlalu biarkan ia berlalu, yang mendatang hadapi dengan cemerlang.
  87. Jangan menyalakan api untuk membakar musuh anda sedemikian panas, sehingga anda sendiri hangus karenanya.
  88. Bukti akal fikiran seseorang ialah perbuatannya, dan bukti ilmunya ialah ucapannya.
  89. Berdiam diri adalah unsur terbesar untuk membentuk perkara-perkara besar.
  90. Pandanglah segala sesuatu dari kacamata oranglain. Apabila hal itu menyakitkan hatimu, sangat mungkin hal itu menyakitkan hari orang lain pula.
  91. Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.
  92. Orang yang hebat bertindak sebelum berkata dan dia berkata selaras dengan tindakannya.
  93. Tidak penting bagimu mengetahui harganya, tetapi penting mengetahui nilainya.
  94. Kehidupan ini dipenuhi dengan seribu macam kemanisan tetapi untuk mencapainya perlu seribu macam pengorbanan
  95. Sekali anda terjatuh, jangan jatuh untuk berkali-kali
  96. Menikmati kehidupan itu adalah lebih baik dari hanya sekadar memerhati kehidupan
  97. Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.
  98. Orang yang paling mampu menguasai dirinya ialah yang paling mampu menguasai rahsianya.
  99. Tiap-tiap sesuatu, apabila banyak menjadi murah melainkan akal, bertambah banyak lagi berharga
  1. Orang yang mengikuti emosinya, akan kehilangan adabnya.
  2. Sekalipun tidak pernah menjadi kaya-raya, kita masih beruntung tidak juga papa kedana
  3. Manusia tidak merancang untuk gagal, mereka gagal untuk merancang. ~ William J. Siegel
  4. Setiap bunga mawar pasti ada durinya.
  5. Dari kesusahan itu akan diperolehi kesenangan dan kebahagiaan, seperti durian berduri karena sedap isinya, kulit manggis pahit sebab manis di dalamnya dan bunga ros berduri karena harum baunya
  6. Jangan sesekali menyalahkan kesalahan diri sendiri kepada orang lain karena orang yang tidak mengakui kelemahan diri sukar untuk berjaya.
  7. Mungkin diam itu suatu jawapan yang baik atau mungkin pula teguran dan nasihat yang baik.
  8. Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya.
  9. Barangsiapa menanam, dia yang akan menuai.
  10. Jangan menghina barang yang kecil karena jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.
  11. Fikirkan permusuhan kita akan dimusuhi, fikirkan kebencian, kita akan dibenci. Tetapi sekiranya kita fikirkan kasih maka kita akan dikasihi. Ini adalah undang-undang alam. Kita menjadi seperti apa yang kita fikirkan
  12. Seekor burung di tangan lebih baik daripada sepuluh ekor di atas pohon.
  13. Hidup ini adalah warna-warni yang terlakar pada kanvas, walaupun tidak cantik ia tetap mempunyai sejuta makna
  14. Ada hal-hal yang sangat ingin kamu dengar tetapi tidak akan pernah kamu dengar dari orang yang kamu harapkan untuk mengatakannya. Namun demikian, janganlah menulikan telinga untuk mendengar dari orang yang mengatakannya dengan sepenuh hati
  15. Membalas kebaikan dengan kejahatan adalah perangai yang serendah-rendahnya. Membalas kejahatan dengan kejahatan,bukanlah perikemanusiaan. Membalas kebaikan dengan kebaikan adalah hal biasa. Membalas kejahatan dengan kebaikan adalah cita-cita kemanusiaan yang setingginya. Kita harus sanggup hidup untuk memberi cita-cita itu bertumbuh.
  16. Berkhianat dalam ilmu lebih jahat daripada berkhianat dalam harta.
  17. Sebuah pedang diketahui keampuhannya sesudah memotong.
  18. Kejayaan tidak datang kepada manusia yang leka. – Charles Cahier
  19. Seseorang yang bijak melahirkan kata-kata selalunya disanjung sehingga ia mula bercakap kosong
  20. Permulaan sabar adalah pahit, tetapi manis akhirnya.
  21. Memang amat tinggi letaknya kebahagiaan. Namun kita harus menuju ke sana. Ada orang yang berputus asa berjalan ke arahnya lantaran disangkanya jalan ke sana amat sukar. Padahal mudah, karena ia dimulai daripada dirinya sendiri (Said Mustafa)
  22. Setiap kali tersadung, ingatlah kita tidak mahu terjatuh lagi.
  23. Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan.
  24. Sebelum memberi nasihat kepada manusia dengan ucapanmu, berilah mereka nasihat dengan perbuatanmu.
  25. Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula. Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.
  26. Orang mulia menyalahkan dirinya, orang bodoh menyalahkan orang lain
  27. Kata-kata yang diucapkan sembarangan dapat mewujudkan perselisihan. Kata-kata yang kejam dapat menghancurkan suatu kehidupan. Kata-kata yang diucapkan pada tempatnya dapat meredakan ketegangan. Kata-kata yang penuh cinta dapat menyembuhkan dan memberkati.
  28. Menyimpang seinci, rugi seribu batu. – Peribahasa Cina
  29. Kebanyakan orang membuang banyak masa dan tenaga untuk memikirkan masalah dan bukan cuba untuk menyelesaikannya
  30. Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR. Teman yang paling akrab adalah AMAL. Pengawal peribadi yang paling waspada DIAM. Bahasa yang paling manis SENYUM. Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK.
  31. Tiada siapa yang paling pandai dan paling bodoh di dunia ini karena setiap yang pandai itu boleh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai
  32. Apabila kepercayaan telah hilang lenyap, kehormatan telah musnah, maka matilah orang itu -Whittier
  33. Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang. Jika anda rasa ianya menyakitkan, fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga
  34. Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup. Tetapi benih itu tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian
  35. Kecemerlangan sebenar adalah apabila anda dihentam sehingga bertekuk lutut, tetapi mampu melantun kembali.
  36. Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia ,umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa
  37. Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.
  38. Anda bukan apa yang anda fikirkan tentang anda, tetapi apa yang anda fikirkan itulah anda
  39. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.
  40. Biarpun jalan itu panjang, kita akan merintisnya perlahan-lahan.
  41. Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.
  42. Kurang semangat mengakibatkan lebih banyak kegagalan berbanding kurangnya kebijaksanaan atau kemahiran.
  43. ~ Flower A. Newhouse
  44. Kebenaran itu pabila dijemur di bawah cahaya mentari, ia tidak akan lekang-lekang. Biarpun ditinggalkan dalam hujan lebat, ia tidak akan busuk.
  45. Tawadhu ialah bila setiap kali seseorang berjumpa dengan seorang muslim, ia menyangka bahwa orang itu lebih baik daripada dirinya.
  46. Sebaik-baik orang yang diberi nasihat ialah penguasa.
  47. Kekuatan itu tidak terbina di atas bilangan yang ramai, tetapi kekuatan itu terbina di atas keyakinan dan optimis seseorang dan keserasian berkumpulan.
  48. Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan.Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.
  49. Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak
  50. Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.
  51. Seburuk-buruk buta adalah buta hati.
  52. Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.
  53. Sebuah kebenaran kadangkala mengandungi kesalahan.
  54. Kalau rumahmu dari kaca, janganlah melempari orang lain dengan batu.
  55. Nilai hidup harus diukur dengan garis yang lebih mulia, iaitu kerja dan bukannya usia. ~Richard Brinsley Sheridan
  56. Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.
  57. Berita tidak selalu sama dengan kenyataan.
  58. Seseorang yang melakukan kesalahan dan tidak membetulkannya telah melakukan satu kesalahan lagi. ~ Confucius
  59. Memulai belajar sejak kecil seperti memahat di atas batu dan memulainya sesudah tua seperti menulis di air.
  60. Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.
  61. Kekayaan boleh mengaburkan jalan yang jujur
  62. Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan.
  63. Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa.
  64. Sampan tidak akan dapat belayar di padang pasir betapa pun jua empuknya pasir itu ~Pepatah Arab
  65. Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah.~ Lao Tze
  66. Awal mula pohon ialah benih.
  67. Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah pula anda menambah dukanya.
  68. Orang yang mengetahui harga dirinya tidak akan binasa.
  69. Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan.
  70. Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.
  71. Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan.
  72. Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat.
  73. Saya percaya, esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok.
  74. Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan sepotong pesanan.
  75. Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.
  76. Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pastikan mendatang.
  77. Reaksi emosi jangan dituruti karena implikasinya tidak seperti yang diimaginasi.
  78. Jangan dipaksa anak berbuat kebaikan, jikalau orang tuanya tidak pernah menyembah Tuhannya
  79. Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar.
  80. Lazatnya memberi maaf lebih baik daripada lazatnya membalas dendam.
  81. Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca karena membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa karena tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir karena berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal karena beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda karena bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat karena beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.
  82. Masa depan itu dibeli oleh masa sekarang.~ Samuel Johnson
  83. Seseorang yang jujur diterima ucapannya oleh musuh.
  84. Kadangkala menyembunyikan sesuatu perkara dari pengetahuan orang lain lebih baik dari jika diberitahu pun tidak dihiraukan.
  85. Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya karena takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan manisnya dalam hati…
  86. Harta yang didatangkan oleh angin akan terbawa pergi oleh taufan.
  87. Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan.Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup
  88. Kebaikan seorang pemimpin adalah lebih baik daripada kebaikan zaman.
  89. Kemarahan tidak boleh berumur panjang di dada seorang yang berhati baik, kebaikan tidak boleh berakar di hati seseorang yang berdasar buruk.
  90. Memaafkan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi Memaafkan sahajalah kita akan dapat mengobati hati yang telah terluka. Memaafkan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi
  91. Segala hal yang lahir akan mati, tetapi cahaya kehidupan yang dipancarkan akan selalu bersinar buat selamanya.
  92. Hidup ini ibarat meniti seutas tali, kadang kala kita jatuh sakit dan terluka, dan itulah yang kita rasai saat ini.
  93. Dua orang bersaudara ibarat dua buah tangan, yang satu membersihkan yang lainnya.
  94. Manusia tak akan tahu semua perkara, justeru tahu banyak perkara lebih baik dari tidak suka mengambil tahu walaupun satu perkara
  95. Orang yang meminta-minta kepada Tuhan tidak akan kecewa.
  96. Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji. (La Roche)
  97. Manusia yang tidak berharap untuk menang telah sedia kalah.
  98. Hidup umpama eskrim. Nikmatilah ia sebelum cair.
  99. Kita mesti pastikan hari ini adalah milik kita karena kita belum pasti adakah hari esok kita masih diberi peluang.
  100. Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerimasesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan.
  101. Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang. Jika anda rasa ianya menyakitkan, fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga
  102. Nilai manusia adalah semahal nilai ibadahnya. ~ Marcus Aurelius
  103. Melepaskan yang kita sayangi kepada pilihan dan keputusannya pertanda kita gembira melihat insan yang kita sayangi beroleh bahagia
  104. Orang yang berkhianat selalu terhina.
  105. Kebahagiaan adalah haruman yang tidak boleh kamu semburkan kepada orang lain tanpa kamu sendiri mendapat beberapa titisan daripadanya ~ Emerson
  106. Orang yang berani tidak akan membabi-buta melompat masuk ke dalam jurang, melainkan masuk dengan perlahan-lahan dan dengan mata yang terbuka setelah mengukur dalamnya -Stahl P.J
  107. Hari yang mendatang tidak akan memberikan sebarang makna jika kegagalan semalam tidak dijadikan teladan.
  108. Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia akan menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan. ( Harieta Wahab)
  109. Kegagalan ialah satu-satunya yang dapat diraih tanpa pengerahan tenaga sedikit pun.
  110. Sekiranya seorang manusia dipanggil sebagai seorang penyapu sampah, dia harus menyapu sama sepertimana
  111. Michelangelo melukis atau Beethoven memainkan muziknya, ataupun Shakespeare menulis puisinya. Dia harus menyapu dengan begitu baik sekali sehingga semua yang terdapat di syurga dan dunia akan berhenti dan berkata disinilah tempat tinggal seorang penyapu sampah yang paling hebat, yang telah melakukan kerjanya dengan baik sekali.
  112. Cara terbaik menghukum orang yang telah melakukan kesalahan terhadap kita ialah dengan berbuat baik kepadanya.
  113. Orang yang teguh dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi, tidak pernah merasa terancam dengan perkataan atau perbuatan yang remeh dan tidak disengaja. Sebaliknya mereka akan menumpukan perhatian ke arah amaliah kita.
  114. Batu yang bergerak tidak bisa ditumbuhi tanaman.
  115. Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, menjadi pemandu untuk nafsunya dan menjadi kapten untuk bahtera hidupnya ~ Saidina Ali
  116. Jika kamu berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga tersebut.
  117. Ada dua cara seseorang itu tidak boleh berjaya iaitu orang yang hanya mengerjakan apa yang disuruh dan orang yang tidak mahu mengerjakan apa yang disuruh.
  118. Tidak ada manusia yang hidup untuk gagal, tetapi tidak merancang adalah merancang untuk gagal.
  119. Apabila kepercayaan telah hilang lenyap, kehormatan telah musnah, maka matilah orang itu.. ~Whittier
  120. Keberanian yang sebenar ibarat layang-layang. Sentakan angin yang menentangnya bukan melemparkannya ke bawah, sebaliknya menaikkannya -John Petitsenn
  121. Kesusahan dan kesulitan adalah laksana musim dingin, basah dan lembab, tidak disukai insan. tetapi sesudah musim sejuk itulah tumbuh bunga-bunga yang harum dan buah-buahan yang subur.
  122. Seekor singa yang ganas lebih mudah ditentang daripada seorang pemerintah yang kejam, dan pemerintah yang kejam lebih mudah dihadapi daripada angkara fitnah yang berkekalan.
  123. Selalu kita menyangka yang di tangan orang indah dan menawan; apa yang di tangan sendiri senantiasa kelam. Selalu kita meletakkan impian yang muluk-muluk pada kepunyaan orang sedangkan orang turut tergiur dengan apa yang kita miliki
  124. Reputasi anda ialah apa yang orang lain fikirkan tentang diri anda; sikap peribadi anda ialah tingkah laku anda.
  125. Jangan mudah membuang, tambah-tambah lagi jika ia bukan barang tapi orang
  126. Sifat peribadi yang kukuh adalah aset kita yang paling hebat karena ia kuasa yang membolehkan kita berhadapan dengan kecemasan.
  127. Apa yang anda fikirkan mengenai diri anda, akan mempengaruhi diri anda sendiri.
  128. Sesetengah orang menggunakan jam yang murah. Jam seperti ini tidak boleh diharap.
  129. Jangan serahkan sesuatu yang penting seperti sifat peribadi anda kepada nasib.
  130. Antara nasib dan takdir adalah suatu yang lebih kurang sama. Mereka akan berubah hanya dengan doa kita dan dengan keizinanNya.
  131. Kemahiran dan ilmu semakin diguna semakin banyak.
  132. Setiap hari kita adalah manusia yang berbeza. Semalam kanak-kanak. Hari ini remaja. Dan esok, hari tua. Semuanya menjadikan kita dan masa sungguh bermakna…
  133. Jaga-jagalah bergurau, karena ia membawa kepada keburukan dan menimbulkan rasa dendam.
  134. Hidup memerlukan pengorbanan. pengorbanan memerlukan perjuangan. perjuangan memerlukan ketabahan. ketabahan memerlukan keyakinan. keyakinan pula menentukan kejayaan. kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.
  135. Jika anda menyayangi seseorang itu karena Allah, maka janganlah bertengkar dan berbalah dengannya, janganlah menanyakan sesiapa tentangnya, karena orang yang ditanya itu mungkin memberitahu anda perkara yang mengelirukan yang boleh menghalang perhubungan anda dengan orang itu.
  136. Perbedaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal terletak pada rohaninya. apa yang dapat difikirkan menentukan apa yang akan dicapai.
  137. Bukti yang paling jelas tentang ketajaman akal fikiran seseorang ialah apabila ia dapat mempernyatakan apa yang ia mahu dengan secara ringkas.
  138. Orang yang terakhir tertawanya, tentu lebih banyak tertawa.
  139. Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan
  140. Apakah diharapkan hujan tanpa awan.
  141. Sesiapa yang tidak pernah merasai kepahitan tidak akan mengenal kemanisan.
  142. Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat.
  143. Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari ( Saidina Ali)
  144. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.
  145. Jadilah cahaya suram yang kekal abadi sinarannya dan elakkan daripada menjadi cahaya terang yang bersifat seketika cuma.
  146. Sahabat yang jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang (Saidina Ali)
  147. Air mata wanita adalah senjata yang membuahkan kemenangan.
  148. Berfikir itu cahaya, kelalaian itu kegelapan, kejahilan itu kesesatan dan manusia yang paling hina ialah orang yang menganiaya orang bawahannya.
  149. Kepapaan membuat seseorang yang petah bercakap menjadi pendiam dan menyebabkan seseorang yang bijak menjadi bodoh.
  150. Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak berteman..
  151. Kaya jiwa lebih baik daripada kaya harta.
  152. Lidahmu adalah bentengmu, jika engkau menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika engkau membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu
  153. Jangan sesekali menggadai prinsip, demi untuk mendapat dunia yang mengiurkan
  154. Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri
  155. Setiap manusia adalah arkitek kehidupannya sendiri. Dia membinanya seperti mana yang dikehendakinya namun
  156. selepas dia membina apa yang dikehendakinya, kadang kala dia mendapati bahawa dia tidak menyukai apa yang
  157. telah dibinanya dan mencari seseorang atau sesuatu untuk dipersalahkan daripada mencuba untuk menukar dirinya sendiri.
  158. Jangan lakukan semua yang kamu ketahui, jangan berbelanja semua yang kamu miliki, jangan percaya semua yang kamu dengar dan jangan memberitahu semua yang kamu dengar.
  159. Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan.
  160. Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan terkejut dengan hasilnya.
  161. Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain ada.
  162. Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan padanya.
  163. Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi,
  164. memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat ~ Khalifah Abdul Malik bin Marwan
  165. Adalah tidak mustahil orang yang paling kita benci sekarang adalah kawan karib kita suatu waktu dahulu.
  166. Jika kita melakukan sesuatu dengan keikhlasan, nescaya ganjaran yang kita terima juga setanding dengan apa yang kita usahakan.
  167. Dalam kepala kaum wanita ada kekurangan, tetapi dalam hati mereka ada kelebihan.
  168. Gerobak kosong lebih banyak bisingnya (suara ributnya) daripada gerobak yang penuh muatan.
  169. Sekiranya anda meletakan satu nilai kecil ke atas diri anda sendiri, ketahuilah bahawa dunia tidak akan meningkatkan harga anda itu
  170. Kalau tidak karena semalam kita telah berusaha, bersungguh, bersabar dan berdoa, belum tentu hari ini kita akan berada di sini
  171. Fikirkan hal-hal yang paling hebat,Dan engkau akan menjadi terhebat. Tetapkan akal pada hal tertinggi, Dan engkau akan mencapai yang tertinggi.
  172. Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang.
  173. Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula kepada Ilahi.
  174. Pemimpin yang berjaya ialah orang yang boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih atas daripadanya
  175. dan boleh mengawal komunikasi dengan orang yang lebih bawah daripadanya.
  176. Kebijaksanaan menjanjikan kejayaan dan kebahagiaan tetapi jika disalahgunakan akan mewujudkan penderitaan
  177. Didiklah anak-anakmu itu berlainan dengan keadaan kamu sekarang karena mereka telah dijadikan Tuhan untuk zaman yang bukan zaman engkau -Saidina Umar Al-Khattab
  178. Diam adalah suatu hikmah, tetapi sedikit sekali pelakunya.
  179. Adab dan akhlak adalah ibarat pokok dan kemasyhuran adalah seperti bayang-bayang. Tetapi malangnya, kebiasaan orang lebih melihat bayang-bayang daripada pokoknya.
  180. Kata kata yang sering diucap biarlah selari dengan apa yang dirasakan kerna selalunya apa yang terungkap tidak sama seperti apa yang diungkap
  181. Lebih baik menjadi pendengar yang bijak daripada menjadi pemerhati yang kaku dan tidak tahu apa-apa.
  182. Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma.
  183. Anda tidak boleh mencipta pengalaman. Anda mesti menghadapinya.~ Albert Camus
  184. Harta tidak akan berkurang karena sedekah dan melakukan amal.
  185. Sahabat sejati umpama pohon rendang tempat kita berteduh.
  186. Manusia biasanya lebih menghargai sesuatu yang sukar diperoleh tetapi sering melupakan nikmat yang telah tersedia.
  187. Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.
  188. Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul.
  189. Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik.
  190. Manusia tidak perlu dihukum karena lupa, tetapi manusia perlu dihukum karena sengaja lupa.
  191. Barangsiapa mempertimbangkan keselamatan dalam tindakannya, maka tenanglah batinnya.
  192. Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang nampak tujuannya dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang. ~ Cecil B. DeMille
  193. Jangan biarkan perahu hanyut tak berpenghuni nanti hanyutnya tidak singgah ke pelabuhan
  194. Ukuran yang paling tinggi tentang adab seseorang itu, ia wajib menaruh perasaan malu akan dirinya terlebih dahulu ~ Aflatun
  195. Jambatan menjadi penghubung antara dua buah kampung, perkahwinan menjadi penghubung antara dua insan dan anak menjadi penghubung antara ibu dan ayah
  196. Tiada manusia yang bergembira sepanjang masa tetapi ianya bukanlah suatu alasan untuk hidup sengsara
  197. Kesempatan yang kecil seringkali merupakan permulaan kepada usaha yang besar.
  198. Menyesal tidak berbicara lebih baik daripada menyesal berbicara.
  199. Sesungguhnya orang yang berakal itu menyembunyikan rahsianya, dan orang yang jahil membuka keaibannya.
  200. Anda akan mempunyai ramai kenalan jika anda meminati mereka dan bukannya cuba membuat mereka meminati anda
  201. Jangan memandang ke bawah (untuk mengetahui kekuatan tanah yang dipijak) sebelum memulakan langkah .Hanya
  202. mereka yang menetapkan pandangan mereka ke arah horizon yang jauh dihadapan sahaja yang akan menemui jalan sebenar.
  203. Jangan mengukur kebijaksanaan seseorang hanya karena kepandaiannya berkata-kata tetapi juga perlu dinilai buah fikiran serta tingkah lakunya.
  204. Sesungguhnya apa yang kita lihat serupa sebenarnya tidak semestinya sama.
  205. Akhlak yang buruk itu ibarat tembikar yang pecah. Tidak dapat dilekatkan lagi dan tidak dapat dikembalikan menjadi tanah -Wahab B Munabin
  206. Sahabat sejati dan setia adalah lebih bernilai dari semua emas di dunia ini.
  207. Peperangan hanya boleh menjanjikan kemenangan selepas kemusnahan dan kematian.
  208. Adalah mudah menukarkan status seorang sahabat menjadi kekasih daripada (bekas) kekasih menjadi sahabat.
  209. Bangsa penakut tidak boleh merdeka dan tidak berhak merdeka. Ketakutan adalah penasihat yang sangat curang untuk kemerdekaan ~Andre Colin
  210. Bangsa yang tidak percaya kepada kekuatan dirinya sebagai sesuatu bangsa, tidak dapat berdiri sebagai suatu bangsa merdeka -Soekarno
  211. Semiskin-miskin orang ialah orang yang kekurangan adab dan budi pekerti ~Hukama
  212. Ciri orang yang beradab ialah dia sangat rajin dan suka belajar, dia tidak malu belajar daripada orang yang berkedudukan lebih rendah darinya ~ Confucius
  213. Jangan tanya apa yang dibuat oleh negara untukmu, tapi tanyalah apa yang boleh kamu buat untuk negara -Abraham Lincoln
  214. Jangan mengharapkan kebaikan dari orang yang tidak mengharapkan kebaikan dari kamu.
  215. Hidup biar beradab, bukan hidup untuk biadap -Al-Ghazali Bayruni
  216. Rakyat itu akar bangsa. Jika akarnya sihat, pokoknya pun sihat -Beng Tju
  217. Agama tanpa ilmu adalah buta. Ilmu tanpa agama adalah lumpuh -Albert Einstein
  218. Teman manusia yang sebenar ialah akal dan musuhnya yang celaka ialah jahil
  219. Memohon doa kepada Tuhan adalah laksana samudera yang dapat mencapai setiap sudut pantai keperluan hidup manusia
  220. Sesuatu khayalan kadang-kadang menjadi realiti
  221. Jika manusia masih tetap jahat dengan adanya agama, bagaimana lagi jika tiada agama? ~ Benjamin Franklin
  222. Jika kamu mendapat kesusahan, ingatlah menyimpan kesabaran ~ Horatius
  223. Menghitung orang-orang gila di suatu negeri lebih sulit daripada menghitung orang-orang yang berakal.
  224. Orang yang paling tidak bahagia ialah mereka yang paling takut pada perubahan ~ Mognon Me Lauhlin
  225. Nilai hidup harus diukur dengan garis yang lebih mulia, iaitu kerja dan bukannya usia. ~Richard Brinsley Sheridan
  226. Kecantikan hanya sedalam kulit, tetapi masuk ke dalam tulang ~ Pepatah Inggris
  227. Kita patut berkorban supaya orang lain juga merasai kemanisan hidup.
  228. Keruntuhan keluarga telah melahirkan generasi yang lemah ~ Rahmohan Ghandi
  229. Rahasia untuk berjaya ialah menghormati orang lain
  230. Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan
  231. Kecemerlangan sebenar adalah apabila kamu dihentam sehingga bertekuk lutut, tetapi mampu melantun kembali.
  232. Di sebalik keindahan rumah tersergam, disebalik senyum dan tawa, seseorang insan itu mungkin dilanda kepahitan dan kekecewaan yang tidak diketahui orang lain
  233. Jika anda mau membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda tidak mau membuat sesuatu, anda akan cari alasan.
  234. A smile is a curve that can.Straighten out a lot of things.
  235. Life is not measured by breaths we take in a moment but by moments hat take our breaths away life is short! if you dont look around once in a while you might miss it
  236. Those who are afraid to fall, will never fly
  237. Love ur enemys… It really ticks them off
  238. If you don’t Stand for Something.You will Fall for Everything
  239. da poorest man on earth is not da 1 without money, but is da 1 without a dream
  240. To the world you may be one person but to one person you may be the world
  241. Look into the picture of ur present life, 4 the picture determines ur future
  242. It’s better to be hated for who you are than loved for what your not
  243. Be yourself, there are enough other people dont frown,you never know whos falling in love with ur smile
  244. if u can stay calm while every1 else is goin mad … u probably havnt completely understood the situation!
  245. FRIENDS are like stars…you do not ALWAYS SEE them but you know they are always there!..
  246. A Person Who Asks A Question Is A Fool For Five Minutes. A Person Who Doesn’t Is A Fool Forever
  247. Dont be afraid 2 expose yourself. Reach out and tell sum1 wot they mean 2 u coz when u decide its the right time it might b 2 late!
  248. Sumtimes its harder 2 say no wen u really mean yes.Its hard 2 close ur eyes
  249. When u really want 2 see. But the hardest thing 2 do is to let go wen u want to stay
  250. Life is a tragedy for those who feel and a comedy for those who think
  251. What do you do when the only person who can stop you crying, is the person who makes you cry in the first place?
  252. You might regret what you do- but you’ll you regret what you don’t do SO much more

Sedangkan anda yang saat ini sedang bergelut dengan perasaan cinta dan sejenisnya, perhatikanlah kalimat-kalimat berikut:

  1. Jangan ucapkan cinta jika kmu ga’ingin di lukai o/cinta.
  2. Jangan mencintai seseorang seperti bunga, karena bunga mati kala musim berganti. Cintailah mereka seperti sungai, karena sungai mengalir selamanya.
  3. Bedakan nafsu dgn cinta krn tanpa Qta sadari Qtat’tipu o/hal itu.
  4. Qtadi ciptakan TUHAN saling b’pasangan jadi jgn risau jika kmu dikhianati o/cinta.Cinta tak sekedar kta2 yg bisa lupa kpn saja.
  5. Cinta itu seperti Biologi n’Fisika penuh teori n’logika.
  6. Jangan mengatas namakan cinta jika 7anmu hanyalah nafsu n’nista
  7. Qta hnya manusia yg ingin di cinta n’mencinta.
  8. Tak ada I pun yg dapat memusnahkan cinta krn TUHAN menciptakan alam semesta krn cinta – NYA kpd Qta.
  9. Kesungguhan Cinta n’ketulusan cinta ga’akan luntur hanya dgn keegoisan semata.
  10. Yang paling besar di bumi ini bukan gunung n’ lautan, melainkan hawa nafsu yang jikagagal di kendalikan maka kita akan menjadi penghuni neraka. (Imam Al Ghazali)
  11. Kita tidak akan sanggup mengekang amarah dan hawa nafsu secara keseluruhan hingga ga’meninggalkan bekas apapun dalam diri kita. Namun jika mencoba untuk me-ngendalikan keduanyadengan cara latihan dan kesungguhan yang kuat, tentu kita akan bisa. (Imam al Ghazali)
  12. Barang siapa berhasil menundukan hawa nafsunya, maka dia akan b’bahagia dan memperoleh kemenangan. Sebaliknya, barangn siapa yang dikalahkan oleh hawa nafsunya, maka dia menderita kerugian dan celaka. ( Nasihat Orang Arif dan Bijak)
  13. Qta jangan p’nah mengatakan din Qta yg t’hebat, tapi qta bisa mengatakn bahwa qta harus lebih hebat dari orang lain.(Rahkmat Mogar Poerbonegoro)
  14. Seberapa jauh p’jalanan anda dim hidup ini b’gantung pd apakah anda b’sikap kasih kpd yg lebih tua.b’simpati kpd yg harus b’juang Ibh keras.dan b’tenggang rasa kpd yg lemah dan kuat.Suatu hari dim hidup ini.anda akan menjadi salah satu di antaranya. (George Washington Carver)
  15. P’lakukanlah setiap orang dgn kebaikan hati dan rasa hormat.meski mereka b’laku buruk pada kmu.lngatlah bahwa kmu menunjukan penghargaan pd orang lain bukan krn siapa mereka tp karena siapakah diri kmu. (Andrew T.Somers)
  16. Bila ada cahaya dalam jiwa.maka akan hadir kecantikan dalam diri seseorang. Bila ada kecantikan dalam diri seseorang.akan hadir keharmonisan dalam rumah tangga.Bila ada keharmonisan dalam rumah tangga,akan hadir ketertiban dalam negara.Dan bila ada ketertiban di dalam negara,akn hadir kedamaian dunia. (Pepatah Cina)
  17. Kebahagiaan anda tumbuh berkembang manakala anda membantu orang lain. Namun bilamana anda tidak mencoba membantu sesama, kebahagiaan akan layu dan mengering.Kebahagiaan itu bagaikan sebuah tanaman harus di sirami sikap dan tindakan memberi. (J. Donald Walters)
  18. Hal terindah dalam hidup Qta adalah misteri.Misteri adalah sumbersemuaseni sejati dan semua ilmu pengetahuan. (Albert Einsten)
  19. Di tangan manusia t’letak masa depan bumi yg ga’ t’hingga,dan qta bisa lebih dan akan senantiasa semakin memahami kenyataan ini apabilaqta meningkatkanpengetahuan dan cinta qta. ( Sir Julian Huxley)
  20. Masa depan harus di fikirkan baik2,ttetapi ga’boleh disertai dengan kekhawatiran akan hari esok. ( Dale carnegie)
  21. Saya lebih suka lamunan masa yg akan datang dari pada sejarah masa lalu. (Thomas Jefferson)
  22. Hari ini.jalan ini pasti semakin b’liku.karena masa depan belum tentu menjanjikan surga bagi merekayg lemah dan mudah kecewa. (Mahatir Muhammad)
  23. Hadapilah problem hidup diri kmu dan akuilah keberadaannya, tetapi jangan biarkan diri kmu di kuasainya.Biarkanlah diri kmu menyadari adanya pendidikan situasi berupa kesabaran, kebahagiaan, dan pemahaman makna. (Hellen Keller) Memecahkan masalah itu sult.mengenal masalah lebih sulit.tetapi menemukan masalah jauh lebih sulit (Albert Einstein)
  24. Jangan jadi bagian dari masalah, tetapi jadilah bagian dari pemecahan masalah.
  25. Barang siapa melewatisatu hari tanpa mengisinyadengan kebenaran, kewajiban, kemuliaan, pujian, kebaikan, atau ilmu yg di petikna’ maka dia tlah mendurhakai harinya dan menganiaya dirinya. ( Syair ARAB)
  26. Jika hari kemarinkmu b;buat kesalahan, maka hapuskanlah dgn p’buatan baik dan Kmupun menjadi t’puji.
  27. Harta adalah apa yg dimakan sampai kenyang, yg dipakai sampai lapuk dan yg di sumbangkan kepadaorang lain. Mahluk yg paling mulia di dunia ini adalah manusia, dan bagian tubuh manusiayg paling mulia adalah hati. (Imam al Ghazali)
  28. Janganlah kmu b’sedih hati kecuali karena sesuatu yg akan mencelakakanmu esok di akhirat, dan Janganlah kmu b’senang hati, kecali karena sesuatu yg akan menye-nangkannyadi aim keabadian nanti. (Abdullah bin Khubaiq)
  29. Hati mempunyai alasan2 yg ga’bisa dimengerti oleh akal. (Pascal)
  30. Hati dapat menciptakan p’damaian n’ketentraman diri,karena hati dapat me-lihat kebenaran 70kali lebih akurat dibandingkan dengan indera lainnya. (Jalaludin Rumi)
  31. Kesetiaan merupakan sifat yg paling suci dari hati manusia. (Seneca) Nikmatilah hidup kmu dengan melakukan hal – hal kecil, karena suatu saat nanti jika menoleh ke belakang, t’nyata hal – hal kecil itu tidak kecil. ( Robert Brault)
  32. Banyak ilmu akan banyak kawan, kaya harta akan banyak musuh. (AN bin abi Thalib)
  33. Ilmu b’tambah dengan banyak menye-dekahkannya, dan b’kurang jika anda menahannya. (Al llbari)
  34. Kebaikan iman dengan amalan, kebaikan hati dengan niat, dan kebaikan niat dengan ikhlas.
  35. Seni memori yg sebenarnya adalah sen! p’hatian. Benar p’hatian akan ingat, dan salah p’hatian akan lupa. (Samuel Johson)
  36. Ingatan ga’ p’nah salah yg salah adalah cara qta menggunakan ingatan Jika kmu menghadapi dunia ini dengan jiwa yg luas, maka kmu melihat b’bagai hakekat kegembiraan semakin b’tambah dan luas, sedangkan hakekat kedudukan semakin mengecil n’menyempit. (Ar – Rafi’i)
  37. Tidak ada yg bisa membantu ketenangan jiwa selain dari diri sendiri. (G.Chr.Lich-tenberg)
  38. Kebahagiaan dan tidak kebahagiaan manusia t’gantung pada diri sendiri. ( Abraham lincoln)
  39. Barang siapa yg mencita – citakan satu kebaikan dan tidak jadi melaksanakannya, maka baginya dituliskan (pahala) kebaikan. (H.R. Muslim)
  40. Seekor burung hantu yang bijaksana duduk di sebatang dahan. Semakin banyak ia melihat, semakin sedikit ia b’bicara.Semakin sedikit ia bicara, semakin banyak ia mendengar. Mengapa qta ga’ seperti burung hantu yg bijaksana itu? (Edward Mersey Ricards)
  41. Jadilah diri kmu sendiri karenaga’ adayg bisa melakukannya lebih baik dari diri qta sendiri. (franklin D.Roosevelt)
  42. Jangan t’lalu mencemaskan kepercayaan diri kmu sendiri. Cemaskanlah karakter kmu sendiri. ( Dr. Laura Schlessinnger)
  43. Bila rahasia sebuah atom dari atom – atom t’sikap, rahasia segala benda ciptaan, baik lahir maupun batin akan t’sikap, dan kmu takkan melihat pada dunia ini atau dunia yg akan datang sesuatu kecuali TUHAN. (Syaikh Ahmad AI-Alawi)
  44. Bila kmu melrlukan kata2 ‘ntuk menggambarkan pengetahuan n’pemahaman, itu sprti burungdim sangkar. Memiliki sayap tapi ga’ bisaterbang. (Kahlil Gibran)

sumber:

http://www.scribd.com

http://mansur12.wordpress.com

http://www.gusbud.web.id

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s